Over ons

Ontdekkingsreizen vanuit de leunstoel


De serie Benelux Rail boeken neemt u vanaf het jaar 1970 mee op ontdekkingsreis door de railgeschiedenis van de drie landen die steeds heftigere bewegingen te zien geeft. Openbare spoorwegen, nationaal of privé, industrie- en museumspoorwegen, tram en metro, infrastructuur, technologie, historie, ontwerp, veiligheid, productie en meer keren in elke uitgave terug. De serie zal worden voortgezet. Het boek Maghreb Rail is exotischer en spannender van aard. Het betreedt voor velen onbekend terrein. Onze recentste publicatie Aerodynamica Rail is dan weer bewogener en gewaagder vanwege de dunne grenslijn tussen succes en mislukking. De uitgave gebruikt ook humor om zaken te verduidelijken. Meer relevante foto's uit uiteenlopende landen gemaakt voor onze boeken vindt u op Flickr. 

Magreb-Rail_spread-02kopie.png

Het wordingsproces van Benelux Rail

In het najaar van 1978 kwam in de stationsrestauratie van het Waalse station Liège Guillemins - dat in 2005 zou worden gesloopt - een groep internationale spoorwegpublicisten bijeen. Op die grauwe zaterdagmiddag werd hier aan een grote tafel Benelux Rail geboren, verwant aan de serie Nordens Järnväger die toen al tien jaar bestond. 
Frank Stenvall (SE), Luc Calay (B), Michel Thiry (B), Guy Pettinger (L), Michel Dondelinger (L) en Marcel Vleugels (NL) pakten het project op. Met steun van velen - onder wie Antoon Hermans (NL) en Yves Steenebruggen (B) - begon het tweetalige Benelux Rail behoedzaam aan wat een boeiende reis door de tijd zou worden. In 1984 verschenen de eerste kleurenfoto's. Sinds 1986 worden de nieuwe edities in Nederland uitgegeven en vanaf 1994 kwam er topografische verbreding in de vorm van de eerste editie van de Benelux Rail landkaart. In 2007 werd in de boeken de tweede taal Frans vervangen door Engels. 
In de loop der jaren mondden de, sterk op de actualiteit geënte, rijk geïllustreerde uitgaven als vanzelf uit in toegankelijke geschiedenisboeken. Met hun talrijke onorthodoxe en levendige gezichtspunten zijn ze inmiddels zelf historie.